temporary stedelijk 3

nicoline van harskamp

 

Nicoline van Harskamp, Hazerswoude (NL), 1975
Woont en werkt in Amsterdam (NL)

Expressive Power Series Part 1: Max Bonner on the Phenomenology of Speech (script en live performances), 2010

Uitvoeringsdata:
26 August, 19:30 - 20:20
27 August, 20:30 - 21:20
16 September, 19:30 - 20:20
3 December, 15:00 - 15:50

Expressive Power Series Part 1 is een gee╠łnsceneerde bijeenkomst waarin, door de woorden van een spreker en drie mensen in zijn publiek, direct tegengestelde opvattingen rond vrijheid van meningsuiting, geweld en verbale manipulatie worden gepresenteerd. Max Bonner, Interpersonal Dynamics consultant en burgerrechtenactivist, bespreekt de vier meest invloedrijke modellen in de hedendaagse organisatiepsychologie. Hoewel hier bewerkt en van een andere naam voorzien, worden ze in werkelijkheid ook gebruikt in het Pentagon, en door NGO’s en corporaties wereldwijd. In Bonners publiek zitten een enthousiaste volgelinge, een strenge academica en een breedsprakige anarchist, met wie hij zonder succes een ‘geweldloos conflict’ aangaat. De discussie die dan volgt, demonstreert – onbedoeld - Bonners conclusie: ‘Politieke consensus is onmogelijk via verbale interactie tot stand te brengen’. Het werk van Nicoline van Harskamp kan gelden als een analyse van het funtioneren van taal in het publieke en vooral politieke domein. Dit komt voort uit haar diepgaande en langdurige belangstelling voor de anarchistische politieke traditie.
In het auditorium vindt dagelijks een vertoning plaats van van Harskamps film The New Latin of van To Live Outside the Law You Must be Honest.

Nicoline van Harskamp heeft gestudeerd aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag (1994-1997), het Chelsea College of Art and Design in Londen (1997-1998) en was resident op de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam (2007-2008). Ze heeft haar werk onder andere tentoongesteld in Casco Projects in Utrecht (2007), het Van Abbemuseum in Eindhoven (2008), Witte de With in Rotterdam (2010) en de Boekarest Biënnale in Roemenië (2010). In 2009 won ze de Prix de Rome.